Blogi

Playlist By Ai – Tekoälypohjaisella musiikkivalinnalla kohti parempaa asiakaskokemusta.

9.1.2025

Tällä hetkellä jopa yli 95% asiakastiloissa soivasta musiikista valitaan valmiiksi tehdystä soittolistoista? Valmiit soittolistat eivät kuitenkaan pysty mukautumaan nopeasti muuttuviin asiakasmääriin, erilaisiin asiakasprofiileihin tai muihin dynaamisiin tilanteisiin. 

Haastattelimme satoja ravintola-alan päättäjiä ja huomasimme, että musiikkivalinnan joustamattomuus muuttuvissa tilanteissa johtaa usein menetettyihin myynteihin ja heikentyneeseen asiakaskokemukseen.

Ratkaisumme tähän on tekoälypohjainen musiikkivalintatyökalu. Playlist By Ai hyödyntää konenäköä ja ymmärtää tekoälyn avulla kuinka paljon ja millaisia asiakkaita tilassa kullakin hetkellä on ja muokkaa soitettavaa musiikkia aina tilanteeseen sopivaksi. Kun musiikki reagoi muuttuviin tilanteisiin ja asiakasprofiileihin paranee myynti, konversio sekä asiakaskokemus. Tekoälyn avulla voit lisäksi mitata, kerätä dataa ja ymmärtää, mikä oikeasti vaikuttaa asiakkaidesi viihtyvyyteen ja ostokäyttäytymiseen.

Miten tekoälymusiikkivalinta toimii?

  1. Musiikki, joka sopii hetkeen
    Tekoäly ymmärtää konenäön muodostaman datan perusteella millaisia ihmisiä tiloissasi kullakin hetkellä on ja toistaa musiikkia, joka puhuttelee heitä, houkuttelee viettämään enemmän aikaa sekä käyttämään enemmän rahaa palveluihisi.
  2. Ymmärrä asiakkaitasi paremmin
    Kerää demografisia tietoja, kuten ikä- ja sukupuolijakauma, tunnista ryhmät, yksittäiset kävijät ja kuinka kauan he viettävät tiloissasi aikaa ja millainen musiikki heissä resonoi. Voit kehittää lisäksi asiakastyytyväisyyttä ymmärtämällä paremmin, keitä tiloissasi on ja miten he käyttäytyvät.
  3. Mittaa mikä todella vaikuttaa
    Seuraa musiikin vaikutusta, asiakasvirtoja, laske saapuvien asiakkaiden määrä ja voit luoda ennusteita kuinka asiakkaasi käyttävät aikaansa ja rahaa tiloissasi. Voit muokata datan ja ennusteiden avulla myös muut palvelut ja toiminnan entistä tehokkaammin.
  4. Saat oikeaa dataa – ja sitoutat asiakkaita
    Kerää tietoja siitä, mitä liike- tai ravintolatilassasi tapahtuu. Ymmärrät asiakasvirtoja ja näet, toimiiko kaikki (musiikkia myöten) odotetusti.

Tuote on täysin GDPR-sopiva

Kaikki kerätty tieto anonymisoidaan automaattisesti. Vain anonymisoitu data siirretään ja tallennetaan palvelimillemme, joten voit hyödyntää asiakasdataa luottavaisin mielin.

Liity Beta-vaiheeseen 

Oletko valmis viemään musiikin roolin asiakastiloissasi täysin uudelle tasolle? Ota yhteyttä ja sovitaan demo! info(at)stagemanager.fi tai 040 528 5466.

Lue lisää

Oikeanlainen musiikki parantaa anniskeluravintolan myyntiä ja asiakasviihtyvyyttä

21.8.2023 | Muokattu viimeksi: 28.8.2023

Ravintolan tunnelma koostuu monista elementeistä. Valaistus, sisustus, henkilökunta, ruoka- ja juomalistat, kaikki nämä vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen. Yksi olennainen, mutta usein aliarvioitu, tekijä on musiikki. Musiikilla on uskomattoman voimakas vaikutus tunnelmaan, ja se voi olla ratkaiseva tekijä ravintolan myynnissä. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme, miten oikeanlaisen musiikin valinta voi kohottaa anniskeluravintolan myyntiä.

Musiikki ei yleisesti ole se elementti, joka huomataan ensimmäisenä, mutta vaikuttaa merkittävästi asiakkaiden kokemaan tunnelmaan. Valitsemalla musiikin tilanteeseen oikein, voidaan ohjata asiakkaiden tunnelmaa haluttuun suuntaan. Rauhalliset sävelet luovat rentoutuneen ilmapiirin, jossa ihmiset voivat viettää aikaa ja nauttia juomistaan. Toisaalta, sopivan energinen musiikki voi nostattaa vauhtia ja luoda vilkkaan ja juhlallisen tunnelman, joka houkuttelee ihmisiä jäämään pidemmäksi aikaa.

Huomioi kohdeyleisö ja muuttuvat tilanteet. Jokaisella ravintolalla on oma ainutlaatuinen kohdeyleisönsä. Nuoremmat asiakkaat nauttivat usein uudemmasta pop-musiikista, kun taas vanhempi yleisö saattaa pitää enemmän nostalgisista sävelistä. Tuntemalla asiakaskuntansa ja valitsemalla musiikin, joka resonoi heidän kanssaan, ravintola voi kasvattaa merkittävästi asiakasviihtyvyyttä ja myyntiä ja sitouttaa asiakkaat tulemaan uudestaan ja uudestaan.

Musiikin vaikutus asiakkaiden ostopäätöksiin on merkittävä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että oikein valittu musiikki innostaa ihmisiä tilaamaan enemmän juomia. Tämä on usein erityisen tehokasta, kun ravintola tarjoaa samalla kampanjoita tai happy hour -tarjouksia. Sopivan poreileva, hyväntuulinen ja nostattava musiikki luo oikeanlaisen houkuttelevan ilmapiirin ja saa asiakkaat usein innostumaan tilaamaan lisää.

Musiikilla on myös erilainen rooli riippuen siitä, mihin aikaan päivästä tai viikosta ravintolassa vieraillaan. Illan pimetessä romanttiset ja pehmeät sävelet voivat luoda intiimin tunnelman, kun taas viikonloppuiltoina voi olla hyvä panostaa enemmän energisiin ja tanssittaviin kappaleisiin.

Stage Managerin DJ-palvelu on sopiva tuote, kun haluat nostaa ravintolan myyntiä ja saada asiakkaat viihtymään pidempään. Dj-palvelu toimii parhaiten esim. after work -aikoina tai viikonlopun kiireisimpinä tunteina. Kysy lisää DJ-palvelusta!

Lue lisää
Stage Manager Finland